S ohledem na ochranu osobních údajů a uveřejňování některých citlivých údajů již nebudou na webových stránkách…
Zápis z jednání Předsednictva České akademie zemědělských věd
konaného dne 11.11. 2014 od 10,00 hod. v zasedací místnosti společnosti Orrero, a.s.,
Tři Dvory 98, 784 01 Litovel.
Přítomni: dle prezenční listiny
Omluveni: Ing. Josef Dvořák
prof. MVDr. Pavel Suchý, CSc.
doc. Ing. Radim Vácha, Ph.D.
Ing. Dušan Kacálek, Ph.D.
Hosté: Ing. Jiří Nikl, ředitel, Orrero, a.s. Litovel
Ing. Prokop Šmirous, CSc. – KV ČAZV
Ing. Eva Karská – redakce VČ
Zastupování: prof. MVDr. Miroslav Toman, CSc. – za prof. MVDr. P. Suchého, CSc.
Pořad jednání:
- Zahájení
- Kontrola zápisu jednání Předsednictva 7.10.2014
- Informace o vyhlášených soutěžích NAZV a spolupráci s RVVI Ing. O. Chmelíková
- Stav vydavatelské činnosti ČAZV, vědecké časopisy, publikace „Osobnosti“.Příprava zpoplatnění příspěvků publikovaných ve vědeckých časopisech doc. Ing. R. Vácha, Ph.D.
- Propagace výsledků výzkumu v týdeníku Zemědělec – rozpis na příští období – vyhodnocení RNDr. J. Nedělník, PhD.
- Plán náplně rozšířených zasedání Předsednictva v I. pololetí 2015 všichni členové Předsednictva
- Informace o navazujícím rozšířeném zasedání Předsednictva Ing. P. Roubal, CSc.
- Různé
- Závěr
Ad 1) Jednání zahájil a řídil předseda ČAZV prof. Ing. V. Podrázský, CSc. Přivítal přítomné hosty a členy Předsednictva. Slovo předal přítomnému řediteli společnosti Orrero, a.s. Ing. Jiřímu Niklovi. Ten ve stručnosti seznámil členy Předsednictva s historií největší sýrárny v České republice a pozval přítomné na odpolední návštěvu provozu.
Ad 2) Pořad jednání byl schválen bez připomínek.
Ad 3) Vzhledem k neúčasti zástupce Odboru výzkumu, vzdělávání a poradenství MZe byly předneseny přítomnými členy Předsednictva jejich zkušenosti s průběhem soutěže a vyhodnocováním výsledků. Členové Předsednictva byli současně informováni, že za odvolanou ředitelku Ing. O. Chmelíkovou nebyl zatím jmenován nový ředitel a řízením Odboru výzkumu, vzdělávání a poradenství MZe byl pověřen Ing. Josef Dvořák, vedoucí oddělení vzdělávání a poradenství.
Sekretariát připraví děkovný dopis Ing. O. Chmelíkové za dosavadní spolupráci. Poděkování jí bude předáno při vhodné příležitosti nebo zaslán poštou, pokud tato příležitost nenastane.
RNDr. J. Nedělník, Ph.D. informoval Předsednictvo o předloženém a již zveřejněném materiálu „IPN Metodika“ v rámci veřejné konzultace (velkého pilotního ověření) k návrhu 1. dílčí zprávy IPN Metodiky.
Ze sekretariátu ČAZV byly dne 11.11.2014 rozeslány materiály k hodnocení IPN Metodiky. Jedná se o záznam z workshopu k této metodice a dále je zaslána další informace o přípravě a vyhodnocení veřejné konzultace k 1. dílčí zprávě IPN Metodiky. Zejména je také nutné odeslat za ČAZV vyplněný dotazník, a to
z e-mailové adresy: cazv@cazv.cz do 26.11.2014. Uvedený dotazník by měl každý subjekt odesílat sám za sebe. Obtížná je komunikace, neboť vše je v angličtině a mnohdy těžko srozumitelné. Připomínky k metodice by měly být předány na sekretariát ČAZV do 23.11.2014.
Dále byla diskutována otázka vyhlašování nových soutěží NAZV – Země. Po stávajících zkušenostech, kdy byly vyřazeny značné podíly projektů s formálními závadami snadno odstranitelnými, Předsednictvo navrhuje upravit pravidla soutěže následovně:
Usnesení
- Vzhledem k tomu, že v aktuální soutěži KUS bylo vyřazeno
cca 150 návrhů projektů pro nedodržení formálních náležitostí je zřejmé, že pravidla je třeba přepracovat, zjednodušit a odstranit nejasnosti. - Do soutěžních podmínek dát možnost navrhovatelům odstranit na vyzvání zadavatele formální nedostatky ve stanovené lhůtě.
- Upravená pravidla NAZV pro veřejné soutěže by měla být konzultována s vědeckou obcí a s ČAZV vždy před každou vyhlašovanou soutěží KUS, Země apod.
- Předsednictvo předpokládá, že program Země bude vyhlášen v roce 2016 a řešení bude zahájeno od r. 2017.
- Předsednictvo doporučuje pro příští rok vycházet z priorit výzkumu platných v současnosti, které byly řádně projednány a schváleny.
Ad 4) Předsednictvo doporučuje urychleně svolat Vydavatelskou radu (VR) v předpokládaném termínu 18.11.2014 s tím, že budou pozváni i předsedové redakčních rad vědeckých časopisů. V předstihu byl na firmu e-Fractal, s.r.o. zadán požadavek připravit v rámci ERS nové prvky, a to DOI, CrossRef a CrossCheck. Další otázky, tj. zpoplatnění, vyhodnocení systému Versita apod. budou řešeny na základě jednání a doporučení VR.
Na jednání byl podán přehled s informací Ing. E. Karské o srovnání redakčních systémů Versita a e-Fractal, s.r.o. včetně finančních nákladů, jednak na zavedení a dále i na vedení agendy během roku.
Ve věci ERS je třeba zajistit ve spolupráci s ÚZEI, firmou e-Fractal, s.r.o. a MZe převod licenčních a užívacích práv pro ČAZV. U firmy Versita chybí archivace a přístupnost příspěvků a u firmy e-Fractal, s.r.o. je třeba zdigitalizovat příspěvky vydané před rokem 2002.
Na publikaci „Osobnosti“ pracuje editor Ing. S. Mihulka, CSc. a JUDr. A. Kubačák. Předsednictvo opět řešilo konečný termín data narození pro zařazení osobnosti do publikace. Předsednictvo se po krátké diskuzi vrátilo k narození v roce 1935 a dříve, později narozené osobnosti by neměly být do publikace zařazeny. Je třeba, aby všechny odbory upravily materiály za odbor ve spolupráci s koordinátory dle vzoru, který obdrží od Ing. Mihulky, CSc. a tyto po úpravě přeposlaly zpět Ing. Mikulkovi, CSc.
Kde nebude dodána informace o instituci, bude použita zveřejněná informace z publikace vydané MZe „Pracoviště podílející se na zemědělském výzkumu v České republice“, aby přehled byl úplný.
Ad 5) Předsednictvo konstatovalo, že série informací o výsledcích výzkumu v týdeníku Zemědělec byla zakončena OŽV a dále bude postupováno dle dříve schváleného scénáře a pořadí odborů. Prezentace oboru by měla zahrnout rozhovor s předsedou odboru a dále uvedení konkrétních aplikovaných výsledků výzkumu v daném oboru.
Termíny:
do 31.10. 2014 pro publikaci XI/14 – III/15 ORL, OZTEV, OPTT, OVOJP, OLH
do 31.1. 2015 pro publikace IV/15 – VI/15 ORV, OP, OŽV
do 31.3. 2015 pro publikaci VII/15 – IX/15 OVL, OVH, OEŘSI.
Ad 6) Jednotlivé odbory dostaly přehled o tom, jak zajišťovaly v minulých letech přípravu rozšířených zasedání Předsednictva. V příštím roce by měla být tato zasedání zajištěna odbory, které se v posledních letech na přípravě nepodílely (OVL, OZTEV, OEŘSI, OP, OVOJP).
Jednotlivá rozšířená zasedání by měla probíhat:
únor, duben, červen, srpen (Č. Budějovice – Země živitelka), říjen, listopad,
tj. 5-6 zasedání. Návrhy je vhodné připravit na příští jednání Předsednictva dne 2.12.2014.
Ad 7) Ředitel Ing. P. Roubal, CSc. poskytl Předsednictvu informaci o organizaci odpoledního rozšířeného zasedání, na které všechny jménem OPTT a OVOJP pozval.
Ad 8) Různé
- Předsednictvo schválilo přijetí těchto nových členů:
OLH: Ing. Petr Navrátil, CSc.
OVL: MVDr. Soňa Šlosárková, Ph.D.
MVDr. Petr Fleischer, Ph.D.
MVDr. Miloslav Skřivánek, CSc.
- Předsednictvo nesouhlasí s návrhem Ing. V. Hrubého, CSc. na vybírání jednorázového členského příspěvku 1 000,- Kč při přijetí za člena ČAZV namísto dosavadní každoroční částky 100,- Kč. Jednorázový příspěvek by snížil výdaje i administrativu a zajistil jistotu platby příspěvků. Předsednictvo se chce k řešení vrátit až po dořešení nedoplatků některých stávajících členů.
- Předsednictvo ukládá předsedovi, místopředsedovi a sekretariátu jednat s vedením MZe v otázce získání prostředků pro předsedy redakčních rad VČ a dále projednat otázku stěhování sekretariátu do Slezské ul. 7.
Ad 9) Jednání zakončil předseda ČAZV prof. Ing. V. Podrázský, CSc., poděkoval všem účastníkům za aktivní účast na jednání a pozval přítomné na odpolední rozšířené zasedání Předsednictva. Příští jednání, se bude konat dne 2.12.2014 v zasedací místnosti sekretariátu ČAZV v budově MZe.